Ondernemers met een eigen bedrijf hebben de mogelijkheid om met hun website hoog in de zoekopdrachten te komen van Google. Doordat de site hoog staat aangeven in zoekopdrachten, heb je meer kans op bezoekers op jouw site. Maar wat is linkbuilding exact en hoe kun je dit als ondernemer het best aanpakken? Er zijn enorm veel factoren die ervoor zorgen dat jouw site hoog in de zoekresultaten komt te staan. Linkbuilding heeft daar 50 procent invloed op. Het is daarom erg belangrijk voor een web eigenaar om hierop te focussen. Als er linkbuilding wordt toegepast, linken andere betrouwbare websites naar jouw website. De waarde van jouw website kan dan toenemen door het aantal links dat wordt gebruikt.
Soorten backlinks
Er zijn verschillende soorten links oftewel backlinks die gebruikt kunnen worden. Een interne link is een doorverwijzing naar een andere pagina op jouw eigen site. In de praktijk kun je als web eigenaar op je site verschillende soorten pagina's hebben. Door die pagina's te linken aan elkaar is het mogelijk om linkwaarde op te bouwen. Hoe meer links hoe beter. Het linken van een pagina naar een andere pagina doe je door middel van een anchor. Externe links zijn een doorverwijzing naar een andere site. Doordat een andere site met een link naar jouw website verwijst, stijgt de waarde van je website en verhoog je de kans om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.
Linkbuilding strategieën
Aan de hand van verschillende strategieën kan je ervoor zorgen dat de waarde van je website zo hoog mogelijk wordt. De eerste strategie is linkjes maken. Hier heb je als domein eigenaar zelf invloed op. Dit doe je door gebruik te maken van interne backlinks. Dus het doorverwijzen van pagina's op je eigen website. Ook is het mogelijk om een URL van je website te plaatsen op sociale media. Deze waarde neemt minimaal toe volgens de algoritmes van Google. De tweede strategie is het kopen van backlinks. Je betaalt andere website-eigenaren voor het plaatsen van links die doorverwijzen naar jouw site. Deze strategie is niet alleen duur, maar ook riskant. Google is het niet eens met het ruilen of kopen van backlinks. Het is dan ook mogelijk dat door deze strategie je site nauwelijks meer te vinden is in de zoekresultaten. Deze strategie wordt afgeraden, maar door veel website eigenaren vooralsnog gebruikt. De derde strategie is de moeilijkste strategie, organisch linkbuilding. Door goede content te schrijven verhoog je de kans dat anderen jouw links gebruiken. Gastbloggen is een bekende vorm. Door een blogpost te maken voor een andere website ontstaat er automatisch een link naar jouw website.